RSS
Container Icon

:.Zaman Sekolah.:

salam...

tiba-tiba terigt kenangan zaman sekolah dulu..SMU (A) Maahad Muhammadi (P) Kota Bharu Kelantan.sekolah yang byk mendidikku, byk mengajar diri ini erti kehidupan, erti persahabatan.

dulu ms sekolah rendah aku mmg xnk msk sekolah Maahad.aku xpenah dgr pn nama sekolah ni..apatah lg bl dgr sume kn blaja dlm bhs arab lgla kecut perutku.tp apakan daya masa tu abah mgm tegas dlm hal2 cmni..abah nk jgk aku msk maahad..aku hanya mampu mengikut jek..xmampu tuk membantah..

dulu masa aku darjah 6 aku teringin sangat utk masuk SK Datuk Amat Maher.sekolah ni antara sekolah elit kt KB..alhamdulillah UPSR aku dpt 4A..so lgla excited sb ras acm ada peluang nk msk sekolah amat maher nih.

for ur info sekolah maahad ni satu2nye sekolah yg xguna kain biru cm sekolah menengah biasa..sekolah maahad dia gn kain kaler purple..so lgla sng org nk cam..tgk kain je dh tau sekolah mana..tp skrg ni rasanya sume sekolah SAR kt klntn dh gn kain kaler purple..so dh xde beza dh ngan sekolah lain..

ms 1st day msk maahad mmg xbest..aku msk kelas yg kelima..sume ada 8 kelas..mak aih sekolah ke kolej ni..mmg aku tekejut sgt2..rupa2nye maahad ni dh famous seantero malaysia..org len sanggup dtg jauh dr johor, kl semata2 utk bt rayuan nk masuk maahad..aku yg duk dkt pastu dpt msk xnk plak..maka bermulala aku sebagai seorg pelajar sekolah arab..

ktorg kn msk kelas peralihan dl b4 msk form 1..ms ni ustzh ajar bhs arab..grammer arab sumela..tp aku still lg xbape blh terima sekolah maahad ni..resultnye ms msk form 1 aku trn 1 kelas duk kelas ke enam..tp alhamdulillah ms ni aku dh blh terima dh..start dr form 1 ni aku mmm xpernah trn kelas dh..naik jek..hehehe..bkn nk riak tp kenyataan nk wat cne kn..hehehehe..

ms ni aku geng2 ngan bdk nakal..tau jela masa awal2 remaja emosi tgh memberontak..tp walaupn geng bdk2 nakal aku antara yg score dlm kelas aku..smpila aku abh sekolah aku still lg dlm geng2 bdk2 nakal..tp bkn geng yg dl la..geng br plak..kami 3 org 1 sekolah kenal..sume cikgu2, ustaz ustazah sume kenal..smpi ktorg digelar kembar tiga, charlie's angel..mcm2la..

walaupn aku nakal tp dlm nakal2 aku, ustzah masih pilih aku utk jd pengawas sekolah..mmg aku xsangka..aku ni bdk nakal manala ada bakat kepimpinan..tp tula semua tu kuasa tuhan..

byk yg aku belajar kt sekolah ni.pahit manis kehidupan seorg student..mengajar aku erti hotmat kpd guru..walau apa pn yg guru bt kt kita..hormatlah dorg sb dorg yg byk ajar kita..aku igt cikgu razali..ktorg sume panggil dia papa li..mula2 dia xbg ktorg panggil cmtu tp lama2 dia xckp apa dh.maaf ye cikgu anak murid ckgu ni degil..ms kt perhimpunan papa li penah ckp..korg yg sekolah agama ni berkat..walaupn korg xpndai sgt tp berkat sekolah agama korg blh survive.berkat ajaran ustaz ustazah..smpi skrg aku pegang kata2 dia..mmg tanpa guru siapala aku..xterbalas budi guru yg byk mengajar kami semua..maklumla bkn senang nk didik kami..sekolah kami xde student laki..lgla perangai ya Allah xtau nk kata dh..nakal telebih tp dlm kami nakal kami masih mmp membuat guru2 kami tersenyum bangga..kami msh mampu membuat guru2 kami menangis gembira dgn kejayaan kami..kami mampu buktikan kami lah juara dlm sume bidang.

dh lama x g sekolah..mst dh byk perubahan..cikgu2 pn sume baru..tp yg still sama ilah apadng sekolah..tmpt kami lepak setiap ptg utk study n menghafal utk exam..rindu utk bau rumput kt padang seklah.rindu utk baring atas rumput padang sekolah..rindu segala2 yg ada kt Maahad..

terima kasih abah kalau abah tak bertegas anak abah ni xkn kenal sume ni..xtaula apa akan jd pd anak abah ni..terima kasih byk2 abah :)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: