RSS
Container Icon

:.Macam-macam Ada.:

salam...

semalam tgk cite Mertua vs Menantu kt astro prima.cite smlm si Ain tu dh peknen 3bulan.pastu dia gaduh ngan mak mertua dia xbaik2 agi...dh 3 bulan xbertegu sapa ngan mak metua.ngan laki dia pn dia bt dek je.asik xde kt umah je..

ok bkn nk cite psl tenovela ini tp psl mertua n menantu..cewah mcm aku dh kawen jek..hahahaha..poyos betul ;)

bl tgk cite smlm aku terfikir cnela agak2nye mak metua aku nnt..nk imagine pn xleh sb xtau lg sapa yg bertuah jd mak metua aku..hehehe..ssh gak klu kawen xde restu mak ayah..mak ayah pn satu dh anak tu dh kawen, nk dpt cucu dh pn..dh2la tu..benda yg lepas tu biar la lepas..

aritu ade msg2 ngan kawan aku.dia anak sulung n duk ngan mak.dia bgtau yg dia teringin nk duk sendiri, belajar berdikari tp mak dia xkasi..pastu aku ckpla xpe nnt dh kawen nnt dukla sndiri..dia kt xleh gak..mak dia dh warning awal2 dh kawen pn still xleh duk asing..kn duk ngan mak gak..adus sshnye cmni..klula mak dia cm cite kt atas ni..cianla kt bini dia.

mmgla tanggungjawab anak lelaki even dh kawen mak ttp no 1..bini ttp jd no 2..tp klu dh sampai mak tu duk kutuk bini dia..ckp yg x elok psl isteri kenala tegur mak tu..ckp elok2..bg dia faham..manusia mcm2 perangainya..ada yg dpt mak metua baiknya ya Allah smpi lebihkan menantu dr anak sndiri..ada yg mmg xsuke lgsg kt menantu smpi sanggup lagakan anak ngan menantu..nauzubillah..mnt2 aku xdpt metua cmni..

dk fikir psl org lain..aku terfikir psl mak aku..cne la nnt ek bl adik aku kawen..klu aku kawen rasanya xde hal sgt sb mstla mak aku xleh bt apa..ye la sb nnt kn ikut suami..tp nnt klu turn adik aku cne agaknye..erm tp mak aku ni bkn jenis cmtu..memang mak aku bkn cmtu orgnye..dia jenis bg kt anak bt keputusan sndiri..sb umi ckp klu umi yg bt keputusan then if anyhting happen,nnt anak2 akan salahkan umi..mmg itu perangai my mom..dlm apa jua yg anak dia nk bt mmg kn decide sndiri..umi just bg cdangan n komen apa yg patut jek..

erm..inilah manusia..bermacam2 ragam dan gaya.in everything yg kt bt..xkisahla kita ni menantu ke, isteri ke, anak ke..perlu ada give n take...jgnla asyik nk kongkong anak.bini plak jgnla asyik nk tuntut hak je.igt tanggungjawab laki kamu terhadap mak metua kamu ttp yg teratas..

aku tulis ni utk perigtan aku jgk..nnt bl dh kawen aku akn bc entry ni selalu..brla aku xterlupa..maklumla aku pn manusia biasa jgk..byk kelemahan..byk yg perlu diperbaiki..mg Allah permudahkan segala urusan hambaNya..amin

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

13 comments:

Nakael Sidek Karim said...

yup, my emak also taknak campur decision anak2 dia...asalkan bahagie...

:.Yus.: said...

alhamdulillah..but still nk bt apa2 kn tny dorg dl..jgn belakangkan dorg :)

~~Noli said...

ye ye ye..nk kawen...haha..

lari dr topik..*haha*

:.Yus.: said...

maaf ye saya rasa saudari ni tersalah topic ni..sila ke halaman yg betul ya..

hahhaha...taula nk kawen..dok dang nok tunggu doh ko?cpt2la suh org anta rombongan ye..

haha :p

Afida Anuar said...

heee..bnykkan perkara nk pkir pas kawin ni..huhu

apa pun, bagi suami tu, mak tetap no 1...kita tetap no 2...
tp mak2 pn kene paham gak, takkan nk kongkong anak..anak pn kene paham tanggung jawab.spt kata yus..harus give n take..

p/s: rasa-rasa ok dak kalau kita kawin ngn lelaki yang anak yatim piatu...dia takde mak ayah nk diutamakan...erkkkkkk..heeeeeeeee

:.Yus.: said...

btl tu akak..yus setuju..apa2 pn tolak ansur tu penting..anta ibu & anak n suami ngan isteri..bgla balance dua2 belah pihak..

erk..anak yatim?tak terpk la plak..tkt gak.tkt dia lebihkan mak ayah kita dr kita..erkkkkkkk..cne plak tu akak

wanz said...

salam skdr perkongsian pndpt..kdg2 dlm kita cuba sedaya menjaga hati ibu mertua..mungkin akan ada tercalit sdikit luka dlm hati mereka..krn srg ibu itu mmg sensitif shgga dlm bab yg kita anggap remeh..kdg2 boleh melukakn mereka..krn itu selalulah meminta maaf pada mereka setiap kali bertemu agar suami kita mampu menjejakkn kaki ke syurga..selalu juga mohon dgn Allah agar membantu kita dlm menjaga hati dua2 pihak..

~~Noli said...

i'm back..
tu la..ssh gak kalo jadik anak emak nih..cian bini..perasaannye terabai..laki tu pon jgn la nk ikut telunjuk mak je..pndai2 la pk sndiri..prasaan dua2 kne jg..even mak kne lebey tp kalo mak cenggitu rupa kne gak tegur..haishhh..xmo la dpt mak mertua camtu..err..

:.Yus.: said...

wanz ->thanks for the words..tp klu dah melampau sgt.kena la tegur.anak kena mainkan peranan..jgn smpi bini kena herdik pn bt dek je..cm kena perlu berhemah..bkn main tegur cmtu jek..sb mak ttp no 1..

noly ->i'm back also..hehe..erk..cm xpuas ati jek..ni mst kesan tgk cite smlm nih..huhu..tu la..betul tu..cian bini terabai..

saya pn xmo dpt yg cenggitu..selalunya doa dpt suami soleh je..pe kata add skit agi doa dpt metua yg baik cm mak kita ;)

sama2la doa mg kita xdpt mak metua cmtu..amin

Afida Anuar said...

lebihkan mak ayah kita? bagus arr...erkk....

senang...ala, mak ayah kita pun, mak ayah dia gak...

Dulu selalu cakap2 kat mak..berangan..best kan mak,klu dapat suami seorang yang sebatang kara, tade sape2..yg ada cuma kita dan famili kita...erkkk...

kira kita tak payah susah nak jaga hati mak ayah dia, keluarga dia, erkkk..tp best ke, tak kenal mak mertua? tak kenal keluarga belah dia?

hurmm..kene pkir balik nih..eheh..

:.Yus.: said...

tu la..yus pn piki cmtu gak..bl difikir2kn cm xbest sb xdpt merasa ada keluarga mertua..

nk gak rasa ada 2 keluarga..hehe

betul2 nk kn pk blk nih..hehe..

wa said...

Salam, opss..menyampuk! takpe, insyaAllah mak mertua yus baik! hehe.. Alhamdulillah, wa dah sethn duk ngn mak mertua, mmg la ade perselisihan faham sikit2, tp mesti lepas tu hati tak tenang dan kene cepat2 mintak maaf n cuba amik hati die balik :P
tp wa takde la over2 sgt, cume sbg isteri, wa cuba utk ingatkan hubby utk selalu sembang2 ngn mak die, n jgn sekali2 lebihkan isteri dari mak.. bahaye, tak berkat rumahtangge.. Na'udzbillah.. :)

Bina said...

salam wa..xpe sile2 menyampuk..hehe..tu la bkn sngkn..cm yus doa mg Allah permudahkan segala urusan.kalau ditakdirkan yus dk ngan mak mertua mg2 yus dpt handle those situation n jd isteri yg baik insyaAllah :)