RSS
Container Icon

Cinta Bersulam Noda

Lately halwa telingaku dihidang dgn nasyid 'Cinta Bersulam Noda' dendangan DeHearty. Apa maksud cinta bersulam noda?it depends on u.how u interpret it.it can be love between girl n guy, it can be love between us and our Creator.but for sure in this nasyid it is between us and our Creator.lagu ni byk bt aku sedar betapa diri byk sgt dosa, lalai dgn kehidupan ini.

Sebagai seorg hamba kita selalu meminta dariNya.janji Allah barangsiapa yg berkehendakkan sesuatu berdoalah kepadaNya.sesungguhnya Dia tidak akan mengecewakan hambaNya.setiap kali kita berkehendakkan sesuatu yg kita rs kita xmampu utk miliki, pasti kepadaNya kita memohon.tp selalu kita tertanya 'aku sentiasa berdoa malah xpernah putus aku berdoa..sentiasa berdoa mg dimakbulkan hajat kita' tp kenapa kadang2 benda yg kita nak sgt2, yg tulah yg Allah lambat makbulkan..inilah sifat manusia sentiasa menyoal andai permintaan tidak dipenuhi.

Sebelum kita menyoal kenapa Allah lambat makbulkan doa kita, cb kita soal diri kita dl.adakah kita dgn istiqamahnya melakukan setiap suruhannya dgn hati yg ikhlas?adakah kita menyempurnakan segala suruhanNya dgn hati yg tenang.kadang2 kita ni terlalu buzy ngan hal duniawi.even nk luangkan masa 15 minit utk solat pn terasa cm ssh.nk luangkan masa sekejap utk wirid pn terasa rugi sb nk kejar cerita kt astro.apatah lg n luangkan masa utk hal2 lain.betapa kita lalai ngan urusan dunia sehingga mengabaikan urusan akhirat.

Kita byk hutang ngan Allah tanpa kita sedari tp kita tanpa malunya menyoal andainya doa kita lmbt dimakbulkan Allah..betapa xmalunya kita ni.siapa kita utk menyoal semua tu..apa hak kita utk bertanya ttg semua itu.bila kita senang kita lupa Allah tp bl kita ssh brla kita nk menangis meratap mohon keampunan drNya.sesungguhnya Allah Maha Penyayang.walau apa yg hambaNya lakukan Dia ttp sayangkan kita.setiap permintaan kita Dia akn makbulkan.Dia tetap akan ampukan dosa hamba2Nya..Subhanallah.terasa betapa kerdilnya diri ini disisi Allah Yang Maha Agung.

Kadang2 kita bt dosa.then bl ada org tegur kita kata 'ala apa ssh.nnt aku taubatla'.kadang2 bl dgr anak2 muda yg mengeluarkan kata2 sebegitu terasa sebak di dada.Astaghfirullah betapa jahilnya mereka.inikah yg dikatakan bakal pemimpin yg akan memimpin negara?bagaimana negara akan teguh andai pemimpin sendiri yg bt hal.

Setiap kali muhasabah diri sendiri, air mata pasti mengalir mengenangkan dosa yg telah dilakukan.betapa Allah Maha Pemurah.Dia xpernah kedekut utk memebri nikmat kepada hambaNya.tp hambaNya ini sentiasa alpa, hanyut ngan kehidupan duniawi sehingga kadang2 terlupa kehidupan di sana yg kekal abadi.

Terasa betapa tak malunya kita kepada Allah.dlm kita berbuat dosa,dlm kita cemari hidup kita dgn kesesatan, sentiasa membutakan hati yg terleka, kita masih tanpa segan silu meminta sesuatu dariNya malah menyoal andai permintaan tidak dimakbulkan.ibarat kita menconteng arang dimuka mak ayah tp still xmalu meminta hadiah2 mahal dari mereka bahkan mengherdik mereka kerana tidak memberikan hadiah itu kepada kita.

Marilah sama2 kita pertingkatkan amalan kita sebagai bekalan di akhirat.sebagaimana kita mempercepatkan langkah kita ke kedai makan andai perut minta diisi, begitu jg dgn makanan akhirat.percepatkanlah langkah kita dlm mencari makanan sebagai bekalan di akhirat nnt.sama2la kita berubah menjadi seorg muslim yg soleh dan solehah andainya kehidupan bahagia yg kita dambakan...sama2lah kita berusaha menambah makanan akhirat supaya nnt kita senang melalui titian sirat..amin...

Kupasrahkan segala pada-Mu oh Tuhan
Jangan kau palingkan hati ini dari kebenaran
Andai esok nafasku terhenti di sini
Kumohon jauhkan diriku dari azab-Mu

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

3 comments:

Qica a.k.a Noly said...

aku jua insan lemah dn hina yg perlukn petunjukMu..
amin..

wanz said...

Ya Allah aku hambaMu yang hina..tak layak untuk meminta apa pun dariMu..hidupku penuh dengan dosa..namun hatiku masih hanyut dek 'nikmat' dunia yang membutakan hatiku..Ya Allah bimbinglah daku dalam setiap hela hafasku agar tingkah laku ku sentiasa dalam redhaMu..buanglah 'dunia' yang bersarang dalam hatiku..suburkan cintaMu dalam hidupku..amin ya Rabb

mylife said...

noly & wan ->Ya Allah bantulah hamba2Mu ini dlm kami kembali kepadaMu ya Allah..sesungguhnya kami ini insan2 hina yg sentiasa perlukan petunjukMu sebagai bekalan kami di masa hadapan..redhailah kami Ya Allah..amin