RSS
Container Icon

:.update Ramadhan.:

salam...


harini saya bercuti sempena hari nuzul Quran. dan ye saya bercuti seorang.housemate saya keje harini :(

rasa cm sgt lama tak update blog.sebulan jugakla rasanya kn?bukan taknak update tapi sejak dua menjak ni rasa malas untuk blogging mmg kuat.dan malas untuk on pc adalah juga penyebab utama.tambah-tambah bulan Ramadhan ni klu hari kerja mmg lgsg xsempat.rutin harian bangun sahur masak n makan.sudah sahur baca quran samabil tunggu azan.then solat subuh.take a nap for a while.pastu bangun siap-siap g keje.balikkeje terus masuk dapur masak untuk buka pulak.pastu luangkankan masa untuk ibadah dan solat terawih.balik solat terawih tengok tv dlm 10-15minit terus masuk tido.10.30 mlm je limit mata ni boleh bukak.lepas time ni memang hazab nak tahan mata.sangat penat sampai nak ngadap pc pn tak larat.

bercerita tentang Ramadhan alhamdulillah ni tahun pertama saya berpuasa sebagai isteri orang.alhamdulillah Allah beri kesempatan ini.agak mencabar pada awalnya sebab saya ni jenis yg sangat liat nak bangun sahur.tanyala housemate-housemate rumah bujang saya dulu.dorg tau cemana saya di bulan puasa.seingat saya rasanya tak pernah bangun untuk sediakan sahur.mereka hanya akan ketuk pintu bilik bila makanan sume suda terhidang.teruk kan saya?maafkan saya ye kawan-kawan.saya mengaku itu memang kelemahan saya.susah bangun sahur.so bila dh jadi isteri ni semua tu kenala ubah kan.sepanjang 17 hari berpuasa ni adala 3 4 hari kami tak bersahur akibat puan isteri tak sedar sahur.huhu seb baik en suami ok.harap-harap lepas ni takde dah la adegan terlepas sahur ye :P ini antara attitude saya yang kena ubah.insyaAllah harap masih diberi peluang untuk berubah

walaupun hari raya akan menjelang tak sampai 2 minggu lagi tapi saya masih belum buat apa-apa persediaan.baju raya pun belum beli lagi.hhmm cemana nih,selalunya saya akan settlekan before puasa.sebab saya tak suka sesak2 ramai orang.penat + pening kepala.tapi sume tu berubah tahun ni.maklumla dah jadi bini orang ni bizi sket.ngeee (alasan betul)

minggu pertama puasa kami balik rumah mertua kt Manjung.alhamdulillah dapatla merasa pengalaman baru berbuka puasa di rumah mertua.minggu kedua pulak suami keje.harap2nya hujung minggu ni dapatla pegi beli baju raya.sebab minggu depannya dah balik kg Kelantan untuk raya.sungguh cepat masa berlalu.rasa cam baru semalam bersama-sama suami pergi terawih 1 Ramadhan kt surau depan rumah.ni dah nak raya dah.tradisi biasa membuat sendiri kuih raya juga tidak akan berlaku tahun ini.malas tahap cipan!apela sume malas ye.so tahun ni biskut raya pn yg tunjuk je.

sejak jadi isteri ni sume jadual lari.ye la dulu takde fikir orang lain.sume hal sendiri-sendiri.sekarang ni apa-apa kena fikir suami dulu baru fikir hal sendiri.ye dak?

alhamdulillah tahun ni masih lagi belum makan lauk bazar kecuali adala sekali sekala nak rasa kuih tu je la.beli lauk untuk buka tak pernah lagi.alhamdulillah masih berjaya berbakti untuk suami masak takpe jemu.walau penat tapi insyaAllah ganjarannya banyak.itu yang dikejar :)

rasanya itu je update Ramadhan saya tahun ini.

moga dengan hari yang masih berbaki ini harap-harap dapat terus istiqamah dalam melakukan ibadah.sebab belum tentu tahun depan kita masih berkesempatan untuk merasa ramadhan lagi sekali.tahun ini pun belum tentu kita dapat berpuasa hingga ke penghujungnya. Allahumma yassirhu wala tu'assirhu

wassalam

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

6 comments:

Noli said...

hihi..
mmg liat dia nih nak bangun sahur..sy boley jadi saksi...haha..
tapi tak jadi masalah pon sbb dia tak kunci pintu bilik..so hosmet2 dia dulu leh terjah masuk kejutkan dia tido..hehe..
.
rindunye nak duduk sekali cam dulu..terbyg2 memori sahur,buke,p terawih bersama..uhuuuuuuk...

:.Yus.: said...

hehe
tu dia saksi dh bersuara.maka memang benar saya tak tipu.
terima kasih ye krn xjemu terjah bilik saya setiap kali menjelangnya Ramadhan

betapa rindunya diri ini utk melalui semua itu.rindu utk dikejut lg oleh hosmet2 saya :)

iffah said...

Salam sahabat-sahabat saya, sy pun nak mencelah jugak.

ahahaha..sy pun saksi juga.bukan seksi tau..hehe

btul2, rindu ngan korg..noli la jauh, dgn yus insyaAllah boleh jumpa wiken ni..dgn naz ada gak jumpa time usrah.

korang..kenduri saya satu bulan dari sekarang tau..huhu. kad noli sy dah pos tadi. yus punya wiken ni ye. jemput dtg tau..

InsyaAllah, tahun ni sy sempat utk beraya bersama suami :)

eh..panjang pulak kan..means rindu yg banyak!

:.Yus.: said...

wslm..

wah tetiba ramai plak saksi saya ye.hehe bgs2..

tu la ngan noly mmg ssh nk jmp.really miss u so much noly.

mkn rindu saya ngan kenangan itu.terumatanya kenangan buat kuih raya sama2.precious moment

pah kawen lepas raya.beraya ngan suami dikira semasa 1 Syawal ye.lepas 1 syawla tak bape nk kira dah.kn tgu taun depan lpak.hehe.sj jeles nk usik pah sekali sekala

congrats pah.insyaAllah tarikh tu dh book utk kenduri ifah.

insyaAllah jmp ujung mgu ni ye.

kalaula noly dpt attend kenduri ifah laagggggggiiiiiiiiii best

:.Yus.: said...

ppsstttt

naz xnk komen gak ke?xckp geng lg nih.tggl naz sorg lg ..hehe

NaZRaHKu =) said...

ingatkan nak gelak sorg2 je td..hihi..dah sebut nama naz, so kenala komen..hikhikhik..

bila bc entry yus ni mmg teringat sume2 kenangan masa kat putrajaya dlu..time sahur, ketuk pintu byk2 kali pun tak bgn2 gaks..ahaks.. hahaha.. (saya saksi yang terakhir..peace! ;p)

jomlah reunion kat kenduri pah..noli bole turun serembankah? mau jumpa Wafa yg comel itu.. ^__^

pah, naz tak dpt kad pah lagi..

yus, caiyok2 bgn sahur..hehe.. :D